"Men han fattas mej, skrek Mattis. Han fattas mej så det skär i bröstet!"
 
"Det kan finnas saker i en bok som b a r a barn tycker är roligt, det kan också med fördel finnas sånt som både barn och vuxna tycker är roligt, men det får i en barnbok absolut inte finnas nånting som bara vuxna tycker är roligt, för det är oförskämt mot barnet – som ska läsa boken."
 
"Hur mycket kostar en vanlig brun häst?"
 
"Det var när Lasse var liten och jag gick med honom i Vasaparken som jag på allvar blev medveten om hur barnen hela tiden hunsades och trampades på av de vuxna."
 
 
- Olika citat från Astrid Lindgren, enligt internet :P
 

Jag antar att de allra flesta har någon de ser upp till. Någon de har som förebild. Någon de skulle vilja bli som när de blir äldre. Det har jag också. Min förebild är Astrid Lindgren. Hon är inte min enda. Men hon är en av de största. Jag ser i stort sätt upp endast upp till författare och skådespelare. Jonas Gardell och Astrid Lindgren ,Sten-Åke Cederhök och Thomas von Brömssen. Varför? För att de är på något sätt är annorlunda, och helt underbara människor. Men för tillfället är Astrid den största. Jag har under de senaste timmarna kollat på en dokumentär om Astrid. Den finns på youtube. Kolla på den. Länk
 
 
Astrid är en helt fantastisk kvinna. Hennes åsikter och allt. Om det är någon död människa jag skulle vilja träffa, så är det Astrid. Hon är helt underbar. Jag tror de flesta nån gång läst en bok av henne, eller sett någon film med någon filur hon skapat. Pippi, Emil, Ronja, Karlsson, Saltkråkan, Bullerbyn bara för att nämna några.
 
I min stad, finns det ett dagis som heter Bullerbyn. Där gick jag. På Sörgården. Där fanns jag och jag kan inte säga annat än att man älskade det. Praoade där under en vecka i åttan. Det var också rätt kul. Trevligt att träffa ens gamla vuxna. 
 
 
Jag finner min insperation hos henne. Eller i alla fall insperationen till att bli en stark kvinna. 
 
 
I morgon är det spexdagen. Ska var utklädd till Lilla My från Mumintrollet. En ilsken liten tjej. 
 
Kramisar

WIWI 

Kommentera

Publiceras ej