Då jag skriver från mobilen så orkade jag inte hitta ett trevligt litet citat. Så den här gången fick jag sätta en vanlig rubrik. 


Innan idag hade jag en idrottslektion. Den fick mig verkligen att tänka på hur mycket idrottslektioner är anpassade efter killar. Jag har aldrig tyckt om idrott. Varför? 
När jag var liten hade jag alltid problem med fötterna. Jag kunde inte springa lika snabbt som mina kamrater och samtidigt så var jag bollrädd. Vilket är fantastiskt bra passande till att nästan varenda gång ha bollsport. Samtidigt började killarna utvecklas på det stadier att de gillade det mer än de flesta av tjejerna.
När vi under de senaste halv året har fått ha våra egna idrottslektioner så reflekterade jag över att alla killarna hade olika bollsporter, medan ingen av tjejerna hade det alls. 
Idrotten är anpassad efter killar och ändå tycker vuxna människor att det är märkligt att tjejerna försöker vara med så lite som möjligt vissa gånger. Eller varenda gång det är bad. En av gånger vi hade det i skolan. Och en tjej var med. De andra hade mens, sjuka och så. Vi fick senare skäll eftersom alla tjejer inte kan haft mens samtidigt.

Anpassa skolidrotten för BÅDE tjejer och killar. Tjejer kan också, men inte alltid på samma nivå som killar, det är inte kul att köra bollsport fem gånger i rad...

När jag ändå tar upp idrott och skola. Kan ni förstå hur mycket skitsnack det är egentligen? Jag satt och väntade innan idag och hörde skitsnack om en annan i min klass FRÅN två som gick i min klass. Det är ju förjävligt. Nu för tiden får man inte vara som man vill utan att någon människa ska kommentera och lägga sig i. Har man bett om deras åsikt eller hjälp i ens liv? Nej! Det är inte okej att man ska behöva vara som alla andra för att "Passa in". Jag vill vara mig själv. Till 110% mig själv! Men det är tydligen förbjudet. 
Någon mer som håller med? :) 

"Take back the night"  

Kramisar

Wiwi

Kommentera

Publiceras ej